باربی سرباز آمریکایی !!!

باربی ، عروسکی است که 52 سال پیش ، در مارس سال 1959 توسط شرکت ماتیل تولید و روانه ی بازار شد . خانم روث هندلر این عروسک را با الهام از عروسک آلمانی به نام بیلد لیلی به وجود آورد .

روث هندلر هنگام مشاهده ی بازی دخترش باربارا با عروسک های کاغذی متوجه شد او از بازی دادن آن ها در نقش بزرگسالان لذت می برد . آن زمان اغلب عروسک ها به شکل کودکان خردسال ساخته می شدند . روث ایده ی ساخت عروسکی با اندام بزرگسالان را به شوهرش الیوت پیشنهاد نمود . کم کم با کمک مهندسی به نام جک راین اقدام به طراحی عروسکی مشابه نمود و به نام دخترش باربارا نام باربی را بر آن نهاد . عروسک باربی برای اولین بار در نهم ماه مارس سال 1959 در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شد .

روث هندلر عقیده داشت این بسیار مهم است که باربی ظاهری چون بزرگسالان داشته باشد . شکل باربی ، بارها تغییر یافت و به روز شد .

باربی اولین عروسکی بود که استراتژی بازاریابی بر اساس تبلیغات تلویزیونی داشت . برآورد می شود که بیش از یک میلیارد عروسک باربی در بیش از 150 کشور جهان فروخته شده است و بنا بر ادعای شرکت متل هر دقیقه سه باربی به فروش می رسد .

عروسک باربی بر خلاف سایر عروسک ها که تداعی کننده ی کودک بوده و دارای چهره ای معصومانه می باشد ، یک زن بیست ساله ی آمریکایی با تمام مشخصات اندامی آن است که با دقت فراوان طراحی و ساخته می شود و باحضور تصاویرش در اکثر مایحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان از قبیل لوازم التحریر ، کیف ، کفش ، شکلات ها ، ظروف ، البسه ، ساعت ،وسایل شخصی و ... ملکه ی ذهنی کودکان و نوجوانان گردیده ، خود را به آنان تحمیل و موجب خرید عروسک می گردد .

در طول چهل سال گذشته عروسک باربی فعال عرصه ی سیاست در آمریکا بوده است . در طول انتخابات ایالتی و ملتی ، باربی بسیار فعال است . در طول جنگ ویتنام ، گرانادا ، پاناما و در انتها جنگ سرد ، باربی نقش های متفاوتی ایفا کرد .

در طول جنگ عراق و آمریکا در سال 1990 عروسک باربی با پوشش یونیفورم نظامی آمریکایی به تهییج افکار عمومی مردم آمریکا پرداخت . پس از واقعه ی 11 سپتامبر نیز باربی با پوشیدن یونیفورم نیروهای نظامی ضد تروریست با ایفای نقش جدید خود به تهییج افکار عمومی پرداخت . تیتر آگهی های تبلیغاتی باربی برای نبرد ضد تروریسم این بود : « باربی روح آمریکایی»

باربی ابتدا با ایجاد بی هویتی ، بی اعتمادی و از خودبیگانگی ، بنیان ارزش های پذیرفته شده ی کودکان را فرو می ریزد و سپس الگوی خود را به آن ها تزریق می کند . عروسک دارای تأثیر گذاری فرهنگی ، تربیتی و اخلاقی است . کودکان به طور غیر مستقیم از عروسک های خود ، الگو و سرمشق می گیرند و آموزه های نهانی آنها تبعیت و پیروی می کنند . عروسک باربی در این خصوص جایگاه ویژه ای دارد ، چرا که به کمک تبلیغات گسترده ای که حول محور آن صورت می گیرد ، به خوبی می تواند مفاهیم مورد نظر طراحان خود را القا کرده و انتقال دهد .باربی از منظرهای مختلف به عنوان الگو و سرمشق به کودکان و نوجوانان تحمیل می شود و چون آموزگاری مهربان ، دست شان را گرفته و به تعلیم شان می پردازد و به طور غیر آشکار به جامعه ی دختران پر احساس ، آموزش می دهد که مردان امروز چه انتظاری از آنها دارند و به مردان نیز می آموزد که از زنان چه انتظاراتی باید داشته باشند .

الگوی زندگی آمریکایی تنها به وسیله ی باربی تبلیغ نمی شود بلکه باربی در این زنجیره ی فرهنگ سازی ، تنها نقش یک حلقه ی مؤثر را بازی می کند . باید آگاه بود که این ابزار تبلیغاتی و سرباز آمریکایی جنگ نرم که قلب بسیاری از کودکان و نوجوانان جهان را تسخیر کرده است ، قلب و روح دخترانه و معصومانه ی دختران نوجوان مسلمان ایرانی را فتح نکند .

البته در این زمینه فعالیت هایی نظیر ساخت عروسک های دارا و سارا در ایران انجام شده ولی با توجه به جذابیت بیشتر نمونه خارجی ، این گونه فعالیت ها به مرور اثر گذاری خود را از دست می دهند و در نهایت به نظر می رسد بهترین راه برای مقابله با این ترفند دشمن ، آگاه سازی و بصیرت بخشی در نوجوانان ایران اسلامی است .    

/ 0 نظر / 19 بازدید